För Nyinflyttade

Information till dig som ska flytta in eller ut

Nycklar

I samband med överlåtelse skall säljaren tillhandahålla 5 nycklar till bostaden. Det finns inga huvudnycklar till bostäderna.

Inloggningsupggifter Hemsida

Efter inloggning på denna hemsida (som medlem), hittar du en rad information som rör boendet på Kupan. Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) kommer du få av ordföranden i föreningen.

GDPR - Hantering av personuppgifter

I enlighet med lagar och bestämmelser som rör GDPR och hur vi i föreningen hanterar personuppgifter, skall du gå igenom och underteckna 2 separata blanketter som medger förståelse om hur och var vi i föreningen sparar och arkiverar uppgifter som rör dig som privatperson. Ex. email adress, personnummer, mobil nummer, etc. De två blanketterna som ska skrivas under erhålls från föreningens ordförande och kan även laddas ner från hemsidan (under Medlemssidan - Dokument).

Bredband & TV

Föreningen har ett avtal med Telia för leverans av fibertjänster som ingår i månadshyran, men där varje enskild bostad är separat registrerad som kund. Efter inflytt behöver du därför kontakta Telias kundtjänst (90200) för att föra över kundinformation från tidigare ägare (säljare) till dig som köpare.

Tillhörande utrustning från Telia är:

  • fast installation av fiberingång - sitter fastskruvad i vägg på mellanvåning.
  • tillhörande fast installation av Wifi router, och sitter i samband med ovan fiberingång.
  • Wifi repeater i bostaden som används för nedan TV-kanaler
  • TV-kanal box som ansluts till TV och Wifi repeater
  • Fjärrkontroll till ovan TV-kanal box

Hemlarm

Föreningen har ett gemensamt avtal med Verisure för leverans av larmtjänster som ingår i månadshyran, men där varje enskild bostad är separat registrerad som kund. Efter inflytt behöver du därför kontakta Verisures kundtjänst (020-724365) för att föra över kundinformation från tidigare ägare (säljare) till dig som köpare. Då får du också information om hur du sätter in personliga larmkoder för din bostad.

Handbrandsläckare och brandfilt

Kolla att manometern visar grönt och att pulvret "rinner" inne i släckare när du vänder den upp o ner. Brandfilten ska också hänga lätt tillgänglig. Fast stege för utrymning från vån tre.

Värmepanna

Användarmanual skall/bör finnas tillgänglig.

Sophantering

Soptunnorna hämtas direkt från soprummet av Vänersborgs Kommun i samband med tömning (för närvarande måndag morgon varje vecka). Vi har dock fortfarande ett gemensamt ansvar för att säkerställa att vägen fram från Kyrkogatan till soprummet är framkombart (exempelvis vid snöfall).

Förråd

Det finns två cykelförråd: ett litet mindre bredvid soprummet vid stora parkeringen för bostäder 35B, 35G och 35H. Det andra förrådet ligger på innegården och används av övriga bostäder. I stora förrådet finns även målarfärg och material.

Elcentral

Bakom det stora förrådet, mellan hus 33A och 33B intill grinden vid lilla parkeringen finns elcentralen för samtliga bostäder. Där finns elmätare och vid behov av strömavbrytning för hela bostaden är det här det görs.

Vatten

Central vattenkran för avstängning finns inne i bostaden i tvättrummet intill kök.

Köksfläkt

Vid nyinstallation av köksfläkt är det bra att veta att det inte finns någon gemensam centralventilation med extern motor eller delad ventilation, som normalt sitter i flerfamiljsbostäder. Det nya utrustningen bör därför ha en separat fläkt med egen motor.

Gemensamma åtaganden

Skötsel av trottoar och gård, bla snöskottning och ogräsbekämpning samt tvätt och bättringsmålning av staket. Vid större snömängder skottar HSB trottoaren och den norra gården framför carportarna. Vi har två gemensamma åtgärdsdagar (vår/höst).

Medlemsavgift

Information om belopp och hur betalning sker fås genom medlemsinloggning på denna hemsida, och hittas under Medlemssidorna.